I 2015 gikk Viknaslipen til innkjøp av fem FPT N60 370 motorer med HVP83 gir og Helseth 3H70 900 propellanlegg til båtene som skulle bygges for Sinkaberg-Hansen.
Som et samarbeidsprosjekt mellom Viknaslipen og Sinkaberg-Hansen er det den første av disse båtene som nå blir konvertert til hybrid.
Sinkaberg-Hansen er et helintegrert sjømatselskap med anlegg på kysten av Trøndelag og Helgeland
Med et økende fokus på bærekraft, var det helt naturlig for selskapet å se på nye innovative løsninger for å redusere klimautslipp knyttet til produksjonen sin.
Sinkaberg-Hansen satte i gang et samarbeid med Viknaslipen og tre av deres partnere: Frydenbø Industri, Elcom og Marin Design. «Hybrid Inline Retro-fit fremdriftsløsning» er det fulle navnet som betyr ombygging av mindre dieseldrevne fartøyer til en unik hydridløsning.
«Inline» i sammenhengen betyr at en ny elektromotor står på samme aksling som dieselmotoren, slik at brukerne opplever en så sømløs overgang mellom fremdriftskildene som mulig.
"Her er det tale om et godt bidrag til det grønne skiftet. Samtidig er det vesentlig at grønn elektrisk framdrift ikke påfører båten begrensninger på arbeidsoppgaver og rekkevidde. Vi ser løsningen som resultat av et innovativt samarbeid med både Frydenbø og Marin Design, sier Mikal Nordheim ved Viknaslipen.
For å redusere kostnadene ved å "bytte" motor, er løsningen konstruert slik at man ikke trenger å flytte eller skifte eksisterende dieselmotor eller akselsystemer i fartøyet.
«Rask innsetting av faktiske bidrag til det grønne skiftet er vår strategi. Akkurat denne satsningen blir en pilot for fremtidige investeringer i Sinkaberg-Hansen.» Konsernsjef Svein-Gustav Sinkaberg, SinkabergHansen»
Frydenbø Inline hybrid retro-fit er en bærekraftig fremdriftsløsning som sørger for en optimal utnyttelse av energi og gir store besparelser i drivstoffutgifter. Redusert antall driftstimer og maksimal utnyttelse av virkningsgrad på motor gir også besparelser i forhold til utvidet levetid - samt redusert kostnader relatert til service og vedlikehold på den konvensjonelle dieselmotoren.
«Elektromotoren er spesielt utvalgt på grunn av høy driftssikkerhet og effektivitet. Samtidig har det også vært en prioritet for oss at elektromotoren står på samme aksling som dieselmotoren (inline), slik at du som bruker opplever overgangen fra diesel til elektrisk drift så sømløs som mulig. En konsekvens av den integrerte elektromotoren er også at det er blitt et svært kompakt system. Dette gir igjen båtbyggere og designere økte muligheter med tanke på konfigurasjon og fartøyets stabilitet» John Magne Kårstad, Frydenbø Industri.