I forbindelse med ett planlagt verkstedopphold fra oktober til desember, ligger skipet i dokk i Bergen for nødvendige oppgraderinger. Frydenbø har en lang historie med skipet og er igjen med på laget når Bergens stolthet skal utbedres. Lehmkuhl er et av verdens største seilskip i full drift året rundt, og hun er konstruert for å seile på åpent hav. De fleste av Statsraad Lehmkuhls «jevnaldrende» rundt om kring i verden er enten museumsfartøy eller har havnet på skraphaugen. Men her hjemme har vi tatt svært godt vare på skipet vårt blant annet ved hjelp av dyktige fagfolk fra Frydenbø.
Maritime elektrikere - spesialkompetanse man må stole på til sjøs
Elektrikere i Frydenbø har spesialkompetanse innen maritim elektro og navigasjon, og spiller en avgjørende rolle i å opprettholde, forbedre og modernisere elektriske systemer på skip og fartøyer.
Elektrikerne våre har grundig opplæring og forståelse av elektrisk sikkerhet, det er helt essensielt gitt de utfordrende forholdene og potensielle risikoene som finnes til sjøs. De må kunne identifisere og håndtere potensielle farer og sikre at alle elektriske installasjoner møter strenge sikkerhetsstandarder, uansett om det er ett skip fra 1914 eller nye hybride systemer som blir installert i 2023.
Sindre sørger for at sikkerheten er ivaretatt med nye brannvarslere om bord.
Elektrikere fra Frydenbø sørger for at styresystemet fungerer optimalt og er riktig kalibrert.
Større oppgraderinger
Frydenbø som en underleverandør av Endur Maritime, har utført flere oppgraderinger av det nesten 100 meter lange skipet. Maritime elektrikere fra Frydenbø har blant annet installert varmekabler og ventilasjon i de nye dusj og garderobene ombord. På lange sjøreiser blir de nye dusjfasiliteter fine å ha for å opprettholde god hygiene og trivsel på skipet.
Oppgradering av lysene ombord i Staatsraad Lehmkul. Den nye interiørbelysningen bidra til å skape en god atmosfære ombord og kombinere stil med funksjonalitet i den vakre skuten.
Nye kabler til langs skutesiden og en gammel kjenning i styringssystemet
Feilsøking på det elektriske anlegget ombord på en seilskute er en viktig del av vedlikeholdet for å sikre trygg og effektiv drift. Da man oppdaget feil på lanternen under verkstedoppholdet måtte dette selvsagt utbedres. Med en mast som strekker seg 48 meter over vannlinjen ble det en luftig affære for våre maritime elektrikere, men de tok utfordringen på strak arm.
Feilen ble funnet og nye kabler ble lagt. Totalt 80 meter med nye ledninger ble byttet for å sikre at feilen ikke oppstår igjen.
I arbeidet med å kalibrere roret fant våre elektrikere en gammel kjenning ombord. I 1936 utviklet Frydenbø en tannstangsstyremaskin - en nyvinning for kystflåten på den tiden. Denne står fortsatt i flere skip den dag i dag, blant annet ærverdige Statraad Lehmkuhl.
Tannstangsstyremaskin laget av Frydenbø
Maritm elektro og navigasjon
Vil du vite mer om hva vi kan levere innen maritim elektro og navigasjon så finner du det her.